چک‌لیست یک نوع کمک اطلاعاتی در کارهاست که برای جبران نارسایی‌های بالقوه ناشی از محدودیت حافظه و توجه انسان به کار می‌رود. چک لیست فهرست از پیش تهیه شده سؤالات یا دستوراتی است که باید برای رسیدن به یک هدف خاص به اجرا درآید. در حقیقت چک لیست راهنما فرم استانداردی است که افراد را هنگام اتخاذ یک تصمیم یاری می دهد و از مورد توجه قرار گرفتن کلیه اطلاعات یا تلفیق آنها مطمئن می کند. چک لیست های راهنما از طریق کاهش پراکندگی در قضاوت های شما سبب افزایش انطباق رسیدگی ها با ضوابط فردی، مؤسسه و سازمان می شود. از آنجایی که چک لیست ها باید برای هر فرد یا سازمانی به طور جداگانه تهیه شود. لذا لازم است هر فردی بر اساس اولویت های روزانه و نوع زندگی خود، چک لیست های ویژه تهیه نماید.

یک چک لیست پیشرفته‌تر می‌تواند یک برنامه باشد که مشخص می‌کند در هر زمان از روز (با توجه به ساعت یا موارد دیگر) چه وظایفی باید انجام شود.

چک لیست ها معمولا به صورت فهرست‌هایی با مربع‌های کوچک (چک‌باکس) در کنار هر مورد هستند که می‌توان با یک تیک (چک‌مارک) آن‌ها را پس از انجام هر مورد نشانه‌گذاری کرد.منبع :http://clergy.ir